A gépkocsi szerzési támogatással kapcsolatos tárgyalásról és a vásárlásról érdemes tudni néhány fontos dolgot.
A Széchenyi Bankkal folytatott tárgyaláson kiderült néhány részlet, amiről érdemes egy kicsit részletesen is beszélni. Először is, hogy a 2,5 M Ft-os teljes vételár és a kb. 160 ezer forintos Casco (három évre), valamint az átírási és üzembe helyezési költségek (összesen 75.000 Ft), tehát mintegy 2,73 M Ft a három év alatt összesen kifizetendő összeg. Aki tehát ezt az összeget három év alatt nem tudja előteremteni, az ne pályázzon új gépkocsira, mert bajba kerülhet. A Bank honlapján közölt háromféle törlesztési konstrukciótól eltérőt is lehet kérelmezni a banknál, de pl. az ennél hosszabb törlesztésű konstrukciónál is számítani lehet a 16,8%-os kamatra, mely növeli a költségeket. Minden problémás esetben a Bank – igérete szerint – megvizsgálja a lehetőségeket és az ügyfélnek közvetlenül ajánlatot tesz a megoldásra. Minden ilyen kérdésben érdemes telefonon megkeresni a Banki értesítő levélben megjelölt munkatársat.
A használt autó vásárlásnál is kötelező három évre a Casco, a 20 e Ft-os szerződéskötési díj és az, hogy valamennyi hitel is szerepeljen a konstrukcióban (pl. 50 e Ft), melynek kamata is hozzáadódik a költségekhez. Ettől eltérni nem lehet mert a minisztérium megköveteli annak garanciáját, hogy a támogatás három évig csakis a kedvezményezettnél hasznosuljon.
Amennyiben a tárgyalások, melyekről a részletes közleményt kiadtuk, sikerrel zárulnak, lehetőség lesz új automata Suzuki gépkocsi megvételére és esetleg más, nagyobb méretű Suzuki vásárlására, de ez többe fog kerülni (hogy mennyivel, az még nem tudható. Aki már kapott utalványt a támogatásról, de automata gépkocsira van szüksége, annak érdemes kicsit várnia, hátha egy-két hónap alatt ez a kérdés is eldől.
A Széchenyi Bank vállalta, hogy minden változásról, megnyíló új lehetőségről honlapunknak ill. a Szövetségnek közvetlenül tájékoztatást ad, tehát innen mindenki folyamatosan tájékozódhat.
Hála az ATV-nek és az Index-nek, végül a MTV1 híradója is korrigálta korábbi hamis tudósítását amelyben az első gépkocsit speciális, mozgássérülteknek kialakított járműként titulálta és elhallgatta a finanszírozással kapcsolatos kérdéseinket, így már reméljük senki sem téves információk alapján vág bele ebbe a vásárlási konstrukcióba.
Kérdezték még:
Mi az a maradvány érték? Ez is a vételár része, amely a törlesztés utolsó részlete utáni napon egy összegben kerül kifizetésre (kivéve, ha a Bankkal megállapodik az ügyfél, hogy ezt is részletekben fizeti, de természetesen ennek kamat költségei és a hosszabbított Casco költségek növelik ezt az összeget).
Mit jelent a 10%-os de minimum 50 e Ft-os Casco? Azt, hogy ha balesetet okoz a gépkocsi tulajdonosa, a saját gépkocsiban okozott kár 10%-át (de minimum 50.000 Ft-ot) a gépkocsi tulajdonosának kell kifizetnie, a biztosító csak az e fölötti részt fizeti.
Mi van a kötelező biztosítással? Ez nem része az ügyletnek, minden más autóhoz hasonlóan a tulajdonosnak kell megkötnie saját költségére.
Meddig érvényes az utalvány? Hat hónapig érvényes, ha ez idő alatt nem kerül beváltásra, érvényét veszíti.
Ha nem tud új autót venni, de erre kapott utalványt, átválthatja-e használt autóra a támogatást? Pillanatnyilag nem lehetséges. A tárgyalások során szó lesz ilyen lehetőség megnyitásáról is, de senki se kötelezte el magát arra, hogy ezt lehetővé teszi.
A későbbiekben nyitunk egy menüpontot, ahol honlapunkon folyamatosan nyomon követhető lesz minden fejlemény.
2011 december 29.
Dr Derera Mihály