Keresés
Tájékoztató a közlekedőképesség-minősítési rendszer felülviz
M3-as metró: várhatóan megállapodás születik a MEOSZ és a Fő
Tájékoztatás a közlekedési kedvezményeket érinto változásokk
Sorstársi rehabilitációs mentor felhívás
Sortársi Rehabilitációs Mentor program Képzési felhívás mell
Pályázati adatlap sorstársi rehabilitációs mentor programra
Rajzpályázatra beérkezett alkotások
Európai uniós támogatásból megvalósuló fejlesztési informáci

Százmillió forint az Autóplusz 2018 programban

Hírek - 2018-05-31
Százmillió forint az Autóplusz 2018 programban

Százmillió forint – az elmúlt évi összeg kétszerese – áll rendelkezésre idén a súlyosan mozgáskorlátozott személyeknek gépkocsivásárlásra az Autóplusz 2018 pályázat keretében – közölte Czibere Károly, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (EMMI) szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkára a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége székházában tartott hétfői sajtótájékoztatóján. A tájékoztató helyszínéül azért választotta a MEOSZ székházát, mert a konstrukciót a MEOSZ-al közösen dolgozták ki, s ez az a szervezet, mely hitelesen képviseli a mozgáskorlátozott emberek érdekeit.

Czibere Károly elmondta: az Autóplusz elnevezésű pályázatot – mely a lehetőségautó program kiegészítése – először tavaly írta ki a minisztérium, melyre akkor több száz igény érkezett. Ezért a 2018-as költségvetésben megduplázták a keretet, így idén százmillió forint áll rendelkezésre két körben. Az első körben már 17 nyertest hirdettek, a másodikra pedig május 31-ig lehet beadni a pályázatot. Az államtitkár hangsúlyozta, a pályázatban a másik lehetőséggel szemben nincs kötelező hitelfelvétel, nincs márka sem modellkötöttség, és a támogatási összeg is lényegesen magasabb. Az államtitkár kiemelte: a kormány fontosnak tartja, hogy a fogyatékos emberek társadalmi integrációja során megszűnjenek azok az akadályok, melyek elszigetelik őket a társadalomtól, a közszolgáltatások igénybevételétől. Mindez a kormány fogyatékosságügyi programjának is kulcseleme.

– „Nem hagyhatjuk a fogyatékos embereket magukra, nem hagyhatjuk azt, hogy a fogyatékosság egyenlő legyen az elszigetelődéssel, a magára hagyottsággal, a négy fal közé szorulással” – fogalmazott az államtitkár. Ezt a célt szolgálják a fogyatékos emberek számára biztosított autóbeszerzési támogatások – fűzte hozzá. Kitért arra, hogy a 2012-ben indult Lehetőségautó programban hitelfelvétel mellett Suzuki modellek közül választhattak a pályázók, és hat év alatt több mint 4600 autót vásároltak mintegy 3,5 milliárd forint kormányzati támogatással. 2018 januárjától a MEOSZ és az érintettek jelzései alapján ezt a rendszert is rugalmasabbá tették azzal, hogy jogszabályilag megszüntették a támogatás feltételeként szabott kötelező hitelfelvételt.  Mint mondta, szükség van a Lehetőségautó és az Autóplusz pályázatokra egyaránt, illetve azok továbbfejlesztésére is, hogy egyre jobban igazodjanak a fogyatékos emberek szükségleteihez, társadalmi integrációjuk erősítéséhez.
Szekeres Pál, az EMMI fogyatékos emberek társadalmi integrációjával kapcsolatos feladatok ellátásáért felelős miniszteri biztosa kiemelte: az Autóplusz pályázatban két kategóriában indulhatnak a súlyosan mozgáskorlátozottak. Külön pályázhatnak magasabb összegre az elektromos kerekesszéket használók – akik közül sokan nem is tudnak átszállni a gépkocsik ülésébe – és külön az önhajtós kerekesszéket vagy elektromos mopedet használók. Szekeres Pál úgy fogalmazott: ilyen típusú gépkocsipályázat a rendszerváltás óta nem volt.
Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége elnöke hangsúlyozta: a Szövetség közel négy évtizedes érdekvédelmi munkája során mindig a mozgássérült emberek társadalmi hátrányainak felszámolása érdekében fejtette ki tevékenységét. A MEOSZ érdekvédelmi munkája során az egyik nagyobb mérföldkőnek tartja, hogy évtizedekkel ezelőtt a Szövetség munkája nyomán létrejöhetett a súlyosan mozgássérült emberek társadalmi hátrányát kompenzáló közlekedési kedvezmények rendszere. – Tekintve, hogy egy részben magunkénak is érezzük ezt, a mozgáskorlátozott emberek számára fontos rendszert, kötelességünknek tartjuk, hogy a tagság érdekében folyamatosan monitorozzuk. A Szövetség érdekvédelmi munkája során minden esetben a mozgássérült emberek által megfogalmazott problémákat összegzi és arra alapozott módosítási javaslatokat nyújtja be a felelős tárca felé annak érdekében, hogy jelezze: a rendszer milyen változtatásra szorul. Mivel egyetlen rendszer sincs kőbe vésve és annak alkalmazkodnia kell az érintettek igényére, ezért egy jól gondolkodó állam hajlandó annak felülbírálatára és finomítására – fogalmazott Kovács Ágnes.

Ennek sorába illeszkedik, hogy a MEOSZ két évvel ezelőtt a közlekedési kedvezmények felülvizsgálata során egy szakmai anyagban nyújtotta be javaslatát, hogy az akkori rendszer milyen felülvizsgálatokra szorulna. 2018 januárjáig számtalan előrelépés történt, így például a Lehetőségautó programban megszűnt a kötelező hitelfelvétel, a kötelező modellválasztás (csak Suzuki lehet az új autó) azonban nem oldódott meg. Miután a MEOSZ valamennyi érdekvédelmi munkája során az egyéni szükségleten alapuló támogatási rendszert tartja kizárólag elfogadhatónak, jelentős előrelépésnek ítélte meg, hogy az államtitkárság elfogadta a MEOSZ javaslatát, hogy a Lehetőségautó program mellett legyen lehetőség arra, hogy a súlyosan mozgássérült emberek az egyéni szükségleteiknek, életkörülményeiknek megfelelő autótípust maguk választhassák ki. Abban is meg tudtunk egyezni, hogy az Autóplusz programban lényegesen magasabb legyen a támogatási összeg, mert ez a pályázati rendszer azt a célcsoportot célozza meg, amelyik mozgássérültségéből eredően a legnagyobb közlekedési hátrányban van – mondta Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke, aki úgy vélte, a MEOSZ-nak e munka során sikerült konszenzusra jutnia a minisztériummal a súlyosan mozgássérült emberek érdekében.

MEOSZ/MTI

Budapest, 2018. május 7.