Keresés
Tájékoztató a közlekedőképesség-minősítési rendszer felülviz
Európai uniós támogatásból megvalósuló fejlesztési informáci

Meosz hírek: Dr. Derera Mihályt kérdeztük

Hírek - 2013-01-27
Meosz hírek: Dr. Derera Mihályt kérdeztük

Dr. Derera Mihályt a MEOSZ Oktatási, Továbbképző és Távmunka Intézetének igazgatóját kérdeztük a nemrégiben átvett új Suzuki Swift-jéről és a támogatási rendszerről.

Tegnap átvette a gyönyörű szép, rézvörös Suzuki Swiftjét. Milyen volt az első út vele?

Kellemesen futó, könnyen kezelhető kis autó és a beletöltött pár csepp benzin is kitartott az első benzinkútig.

Miért döntött végül az új autó, azon belül is a Swift mellett?

Előző autóm egy Suzuki Ignis hét éven át volt hűséges társam, javíttatni sosem kellett, igazi, jól nyúzható, megbízható autónak bizonyult. Feleségem négy éve jár egy háromajtós Swiftttel, azzal sem volt komolyabb problémánk. Persze a legfontosabb szempont az volt, hogy ez az autó keveset fogyaszt és az átlagos jövedelmekhez képest  szörnyűségesen drága kínálatból így a támogatással együtt még megfizethető volt számunkra. Sajnos tudom, a többség még így sem engedheti meg magának, hogy megvegye, pedig nekünk az autó létfontosságú. E nélkül én már 100 métert sem tudnék egyedül megtenni.

Korábban is igénybe vette már a gépjárműszerzési támogatást?

Nem, mert akkor csak az kaphatott támogatást, akinek nagyon alacsony volt a jövedelme.

Egy évvel ezelőtt került átalakításra a gépjármű szerzési támogatás rendszere, azóta rengeteg változtatás lépett életbe amik egytől-egyig azért történtek, hogy minél jobban kiszolgálják a jogosultak igényeit.

A változások egyik generálója - ezt szerénytelenség nélkül had mondjam el - az általam írt és a MEOSZ honlapról országosan átvett cikk volt amiben élesen kritizáltam a hitelkonstrukciót. Ezen sokat javítottak, bár még most sem lehetünk vele elégedettek, ahogy - bár a Swift mellé az SX4 tipus vásárlását is lehetővé tették - a kerekes székesek ma is komoly hátrányban vannak. A Swift számukra nem alkalmas, az SX4 viszont bő egy millióval drágább.

Mi a véleménye az új rendszerről?

A kötelező hitelkonstrukció még mindig jobban támogatja a magánbankot, mint a mozgássérülteket, használt autó esetén majdnem értelmetlen igénybe venni, új autónál is csak a magamfajta jár jól, aki kap érdemi árelőnyt - de banki közreműködés nélkül még olcsóbban jutna az autóhoz. Én el tudnék képzelni egy olyan rendszert, amelyben az állam - akár a Suzukival kötött stratégiai megállapodás keretében - olyan autót gyárttatna le, mely mindenkinek, a kerekes székeseknek és a többgyerekes mozgássérülteknek is alkalmas, olyan szériában, ami olcsón megkapható. Mert azért ne felejtsük el, hogy most az állam ad ugyan 900 ezer forintot, de majdnem ennyit be is seper a regisztrációs adóból és az ÁFÁ-ból, igazából tehát nem sokat áldoz a mozgássérültekre.

Hogy volt megelégedve az értékesítő kollégák munkájával és az ügyintézés mentével?

Éreztem, hogy tudták, ki vagyok (merthogy én voltam a "balhés" pasas), de azt is, hogy kedves emberek akik nagyon pozitívan álltak hozzá az ügyhöz és nemcsak az én kedvemért. Örültem volna, ha az ügyintézés helyszínei akadálymentesek lettek volna, így nem kellett volna mindig kísérőt igénybe vennem. Mint minden banki ügyintézés ez is számtalan a kisember számára értelmezhetetlen papír aláírásával jár, az ügyintézők készséggel válaszoltak minden kérdésemre, de igazán még ma sem tudom pontosan, mi mindent írtam alá. De ez persze nem ennek a konstrukciónak a kritikája, Magyarországon így működnek a dolgok.

Mit üzenne azoknak aki januárban készülnek beadni a támogatási igényüket? Miért döntsenek inkább az új autó vásárlása mellett?

Ismervén az átlagos jövedelmeket aki egy automata autóra egyben ki tud fizetni 2,1 M Ft-ot annak érdemes belevágni, 1,3 Milliót kicsenget, a többit részekben, baj nem érheti mert megvan a pénze és anyagi előnnyel tud megszerezni egy Swiftet. Aki csak kicsike önrésszel rendelkezik az elején, annak bizony szép lassan elolvad az árelőnye.  És bizony ebben az esetben a havi törlesztő részlet az átlagos rokkantsági ellátáshoz képest húzós, plusz kérdéses, hogy az utolsó részletet hogy nyögi ki, ha már három évvel korábban sem volt elég pénze magasabb önrészhez. Üzenem tehát, hogy óvatosan vágjanak bele!

A Swiftbe pedig üljenek bele egy autószalonban és döntsék el, sérülésüknek megfelelő-e. A kocsi szerethető, könnyen működtethető, fürge és takarékos, sőt, az első száz kilométer után bátran állíthatom, hogy kényelmesebb mint a korábbi Swift volt.

És hogy miért döntsenek új autó mellett? Mert a használt autóra szóló támogatási konstrukció ugyan tipusfüggetlen, de a támogatás fele elúszik a kötelező Casco-n és a szerződési és kötelező hitelköltségeken, ráadásul maximum 5 éves autóra kapható. Egy hétéves ára viszont kb. a fele egy ötévesnek. Akinek tehát minden fillér számít de nem tud élni autó nélkül, jobb ha a kormány támogatás nélkül próbálkozik.